A Szecsuan–Tibet-vasútvonal megépítése több kínai generáció álmának számít. Az 1950-es években a nehézségek és az óriási befektetés miatt ideiglenesen elhalasztották, ám az ugyancsak nehéz Qinghai–Tibet- és Jünnan–Tibet-vasút már megépült. 2014-ben a Szecsuan–Tibet-vasút kiépítése megint napirendre került, az akkori terv az volt, hogy 8 éven belül valósítják meg.
A 2014 óta eltelt hét évben a Szecsuan–Tibet-vasút építői mindig nagy erőfeszítésekkel küzdöttek a projekt nehézségeinek legyőzése érdekében. 2020 áprilisában a Xinhua Hírügynökség számolt be arról, hogy „2014. decembere óta több mint kétezer munkás éjt nappallá téve dolgozott a vasút építésén.”
Ezzel párhuzamosan a kínai vezetés is nagyra értékelte a Szecsuan–Tibet-vasút építését. 2006-ban a Qinghai–Tibet-vasút hivatalosan megkezdte működését. Ez volt az első alkalom, hogy Tibet felé vasútvonalon megindult a közlekedés. A Qinghai–Tibet-vasút után a Szecsuan–Tibet-vasút lesz a második Tibet felé.
Ezzel kapcsolatban Xi Jinping kínai államfő többször elnökölt a KKP Politikai Bizottsága Állandó Bizottságának ülésén, fontos utasításokat terjesztett elő a vasút építéséről.
2021 júliusában Xi Jinping szemleutat tartott Tibetben. A Linzhi pályaudvaron Xi Jinping ismertetőt hallgatott meg a Szecsuan–Tibet-vasút programjáról és a Lhászától Linzhi felé vezető vasúti szakasz kiépítéséről. Az államfő meg is tekintette a vasútvonal építésének folyamatát.
Szemleútján Xi Jinping megjegyezte, hogy a kínai közlekedési térkép olyan, mintha egy képet néznénk. Jelenleg a keleti, a középső és az északkeleti országrészeken mindenütt találhatók vasutak, ám a nyugati országrészeken kevés vonal fut. A jövőben még nagyobb erővel tökéletesítik a vasútépítést a nyugati területeken – hangsúlyozta Xi Jinping.
A Szecsuan–Tibet-vasút kiépítése rendkívül nagy jelentőségű. Egyrészt ez Tibet irányítási stratégiájának fontos része. Másrészt a vasút pozitív szerepet játszik az ország egységesítésének elősegítésében, a határterület stabilitásában, valamint a szecsuani és a tibeti gazdaság és társadalom fejlődésében.
Ám a Szecsuan–Tibet-vasút építésekor a világon soha, sehol nem látott nehézségekkel is szembe kellett nézni.
Idén márciusban Wang Yang kínai közlekedési miniszterhelyettes Pekingben tartott sajtóértekezletén a Szecsuan–Tibet-vasút építésének helyzetéről szólva azt mondta, hogy a vasút mentén a földrajzi és éghajlati feltételek rendkívül bonyolultak, az ökológiai körülmények nagyon sérülékenyek, a hidak és az alagutak száma is magas, emiatt a vasút építése várhatóan hosszabb lesz tíz évnél.
2021. december 18.
(China Media Group)
(x)