Kezdőlap » Saját expedíciót indítanak az 1994-es balti-tengeri kompkatasztrófa áldozatainak hozzátartozói
BUDAPEST IDŐJÁRÁS
Nagyvilág Színes-érdekes

Saját expedíciót indítanak az 1994-es balti-tengeri kompkatasztrófa áldozatainak hozzátartozói

Az 1994-es balti-tengeri kompkatasztrófa áldozatainak hozzátartozói saját expedíciót indítanak a hajó maradványainak vizsgálatára, hogy válaszokat találjanak a tragédia okára.

A magánfinanszírozással felfogadott, szakemberekből álló csoport szeptember 18-án keresi fel az Estonia komphajó roncsait – számolt be róla a Postimees észt napilap. A kéthetes expedíció költségeit 800 ezer euróra (280 millió forint) becsülik. Az áldozatok hozzátartozóiból szerveződött Memento Mare elnevezésű csoport egyik tagja, Raivo Hellerma elmondta: nem konkrét felelősöket keresnek, és nem elméleteket akarnak igazolni, csupán úgy gondolják, itt az utolsó alkalom, hogy végre valamilyen választ kapjanak a tragédiára.
    
Leonard Berglund, a baleset svéd áldozatainak hozzátartozóit képviselő SEA csoport tagja szerint az expedíció azért fontos, mert választ találhat arra a kérdésre, hogy miért süllyedt el a komphajó. Egyes hozzátartozók szerint az összes eddigi vizsgálat csak a katasztrófa valódi okának elfedésére szolgált. A magánexpedícióval párhuzamosan egy hivatalos vizsgálat is folyik, amelyet Margus Kurm volt észt államügyész, a hajótörést vizsgáló bizottság korábbi vezetője vezet.
    
Egyelőre nem tudni, hogy az érintett kormányok miként viszonyulnak a magánvizsgálathoz. A magánexpedíció szervezői mindenesetre azt ígérik, hogy „konstruktív versenyt” támasztanak a hivatalos vizsgálatnak, és saját vizsgálati eredményeiket megosztják a hatóságokkal Az Estonia katasztrófája volt Európa második világháború utáni történetének legsúlyosabb tengeri balesete. A tragédia 1994. szeptember 28-án történt. A Tallinnból Stockholmba tartó, a finn partok közelében elsüllyedt hajó fedélzetén 989 ember tartózkodott.
    
A tragédiának mindössze 137 túlélője volt, 852-en meghaltak. Egy hivatalos jelentés 1997-ben azt állapította meg, a balesetet az okozta, hogy leszakadt a hajó elejének mozgatható rámpája, amelyen az autók behajtanak a raktérbe. Ezzel a magyarázattal kapcsolatban azonban kétségek merültek fel, és a túlélők újabb vizsgálatokat követeltek. A kétségeket megerősítette, hogy amikor dokumentumfilmesek tavaly egy búvárrobotot küldtek a roncsokhoz, annak felvételein lyukak voltak láthatók a hajó hátsó részének közelében. A hajóroncs 80 méter mélyen fekszik a tenger mélyén nemzetközi vizeken, Uto finn sziget közelében.

2021. szeptember 11.

(MTI/dpa/AP/AFP)